Een medewerker met schulden? Met deze tips kun je hulp bieden bij schulden

Blog 5
  • 11-11-2020
  • Leestijd: 2 minuten

Hoe bied je hulp bij schulden? Je hebt één van de signalen van schulden herkend bij één van je medewerkers, wat nu? Je wilt hem natuurlijk helpen. Want voor je het weet daalt de productiviteit of stijgt het ziekteverzuim. Dat wordt een gesprek aangaan met de medewerker. Maar hoe doe je dit? Want niet iedereen wil praten over zijn privésituatie. Dit blijft een lastig punt. In deze blog geef ik je tips voor het voeren van zo’n gesprek.


Voorafgaand aan het gesprek

Voor een medewerker met schulden is de drempel vaak erg hoog om hierover in gesprek te gaan. Het is dan ook belangrijk om deze drempel zo laag mogelijk te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door het onderwerp te normaliseren. ‘Veel mensen die een voorschot aanvragen hebben geldzorgen, hoe zit dat bij jou?’. Laat proactief aan alle medewerkers weten dat je ze hiermee wil helpen, bijvoorbeeld door beleid te voeren vanuit de HR-afdeling. Laat ze dan ook weten op welke manier ze hulp kunnen krijgen, bijvoorbeeld door inzet van een budgetcoach. Op deze manier weten medewerkers dat ze niet de enige zijn, dat jullie ze willen helpen en wat ze kunnen verwachten wanneer ze bij jullie aan de bel trekken voor hulp. Zo creëer je een veilige en open omgeving.


Waar voer je het gesprek
over schulden?

Een gesprek over schulden of geldzorgen is erg persoonlijk. Het is dan ook goed om een plek te zoeken waar andere collega’s niet binnen kunnen komen. Het lijkt erg logisch, maar het is belangrijk dat het gesprek ongestoord kan plaatsvinden.


Het gesprek

Als het zover is en je zit als leidinggevende met de medewerker aan tafel, kan het gesprek stroef verlopen. Hoe voorkom je dit? Er zijn verschillende manieren om een gesprek te voeren. Het is goed om open vragen aan de medewerker te stellen. Op deze manier kan de medewerker zijn verhaal kwijt, zonder vooroordelen. Begin de vraag nooit met ‘Waarom’. Dit kan namelijk veroordelend overkomen.

Door het stellen van open vragen laat je de medewerker aan het woord. Dit is goed omdat is gebleken dat wanneer iemand zelf iets hardop zegt, hij zich bewust wordt van de ernst van de situatie. Door deze bewustwording accepteert iemand sneller hulp. Aangezien dit het doel is van het gesprek, is het dus goed om de medewerker zoveel mogelijk zelf te laten praten.

Het is belangrijk dat je goed luistert naar de medewerker, zonder oordeel. Dan voelt hij zich namelijk echt serieus genomen. Je kan laten merken dat je luistert door te reflecteren. Reflecteren houdt in dat je controleert bij je gesprekspartner of je hem goed begrepen hebt. Je herhaalt dus wat er gezegd is. Op die manier weet je gesprekspartner dat je hebt geluisterd en dat je het hebt begrepen.

Verder is het van belang dat je de medewerker zelf laat bepalen hoe het verdere traject eruit zal zien. De medewerker moet zelf achter de keuze staan hulp te accepteren. Probeer de medewerker hiertoe te motiveren, maar dwing hem dus nooit.


Tips voor goede open vragen:

- Wat is de reden dat je bij mij aanklopt voor hulp?
- Wanneer is de situatie ontstaan?
- Wie zijn op de hoogte van jouw schulden?
- Wat is je doel, waar wil je naartoe werken?
- Waar heb je hulp bij nodig?
- Waar loop je tegenaan?
- Hoe kan ik je helpen?
- Wat zou er gebeuren als je geen hulp zou accepteren?


Na het gesprek

Wanneer de medewerker hulp accepteert, kan je hem de juiste weg wijzen. Spreek af of de medewerker zelf contact op zal nemen met een hulpverlener, bijvoorbeeld een budgetcoach, of dat de hulpverlener contact met de medewerker op zal nemen. De eerste stap naar een financieel fitte medewerker is hiermee gezet en zo draag je bij aan het terugdringen van het ziekteverzuim.


Kan ik je helpen?

Als je te maken hebt met een medewerker met geldzorgen of schulden en je weet niet precies hoe de situatie aan te pakken, dan denken wij graag met je mee. In deze blog heb je een greep van tips uit onze workshop motiverende gesprekstechnieken gelezen. Er zijn er nog meer. Ben je nieuwsgierig of heb je interesse in de workshop?

Neem gerust contact op met me. Ik ben bereikbaar via 06 22 77 57 50 of via elsemieke.rooms@janssen-janssen.nl

Deze blog is geschreven door Elsemieke Rooms, relatiemanager, jurist en coach motiverende gesprekstechnieken bij Janssen & Janssen.

Blog 5

We bieden verschillende mogelijkheden die jou als HR-professional helpen. Mogelijkheden die jouw medewerkers weer perspectief bieden. Bijvoorbeeld de Budgetscan, een laagdrempelige vorm van hulp. Wil je meer weten?