Je medewerker komt naar je toe. Of hij een voorschot op zijn salaris kan krijgen? Je kijkt bedenkelijk. En dan zeg je ja. Want je gunt het hem. En hij is ook zo’n harde werker en zo aardig. Is dit slim? Je helpt hem op dit moment, maar geldt dit ook voor de lange termijn? Financiële zorgen geven niet alleen stress, ze kosten een organisatie ook veel geld. Gemiddeld 13.000 euro per jaar. Hoe help je jouw medewerker én de organisatie dan echt? Niet door hem een voorschot op zijn salaris te geven.
In Nederland hebben 1,4 miljoen mensen schulden of financiële zorgen. Een groot deel van deze groep verdwaalt in het web van hulpverlening. Terwijl tijdige en goede hulp zo belangrijk is in het voorkomen van nóg meer schulden. Help jij jouw medewerkers met geldzorgen zodat ze gemotiveerder en fitter worden?
Bespaar 13.000 euro
Wist jij dat een medewerker met geldzorgen een risico vormt voor de organisatie? Door hem te helpen, een luisterend oor te bieden of door te verwijzen kan hij weer grip krijgen op de situatie. Daarmee help je niet alleen de medewerker, maar ook je organisatie. Je bespaart hiermee namelijk al snel zo’n 13.000 euro. Dat klinkt als veel geld, hè?
Even de feiten en een rekensom op een rij:
- 1 op de 5 huishoudens heeft risicovolle schulden.
- 62 procent van de werkgevers heeft personeel met financiële problemen.
- Uit een Nibud-rapport blijkt dat werkgevers pas laat zicht krijgen op de geldproblemen van hun personeel. Snelle signalering kan problematische schulden voorkomen.
- Een medewerker met schulden kost een organisatie gemiddeld € 13.000,- per jaar.
Inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven
Het klinkt zo simpel: geef niet meer geld uit dan dat er binnenkomt. Toch is dit voor veel mensen lastig en hebben zij moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Door deze geldzorgen krijgen ze last van stress. Die nemen ze ook mee naar hun werk. Ze zijn minder gemotiveerd, minder productief en melden zich misschien net wat vaker ziek dan anders. Ik hoor je denken: ‘Maar ik zou het toch wel weten als mijn medewerker geldproblemen heeft?’. Praten over geld is voor veel mensen nog steeds een taboe. De schaamte is groot en om hulp vragen durven ze vaak niet. Herken je één van de signalen: vaker ziek of afwezig, veel last van stress, vraagt om extra uren te werken, leent geld van collega’s of wellicht durft de werknemer wel om hulp te vragen. Pak dan door en help hem en de organisatie. Want het kan ook anders.
Laagdrempelige manier om te helpen
Afgelopen periode hebben we een nieuw product ontwikkeld, de Budgetscan. Deze scan kan bijdragen aan de financiële fitheid van medewerkers. Het geeft namelijk inzicht in geldzaken en er volgt een persoonlijk advies aan de medewerker. De scan is bedoeld voor mensen die nét of bijna niet kunnen rondkomen, die op dit moment geen schulden hebben, maar hier wel in dreigen te komen als ze op dezelfde voet doorgaan. Het is een hele laagdrempelige manier om te helpen en geeft jouw medewerker net dat duwtje in de juiste richting.
Wat is de Budgetscan?
De budgetscan levert de medewerker inzicht in zijn budget; de inkomsten en uitgaven. Want als iemand dat weet, dan kan hij gaan sturen en bekijken wat er gedaan moet worden om te zorgen dat de medewerker financieel fit blijft. Hierbij kan je denken aan posten waarop bijvoorbeeld snel bespaard kan worden.
Deze Blog is geschreven door Claartje Bom