Het effect op de coronacrisis voor woningcorporaties wordt steeds duidelijker. Uit een inventarisatie van NRC onder 197 corporaties - samen goed voor 1,6 miljoen sociale huurwoningen - hebben 8.612 huurders zich sinds het begin van de coronacrisis met betalingsproblemen gemeld bij hun woningcorporatie.
Ook wij merken bij onze opdrachtgevers deze toename en vraag om hier op de juiste manier mee om te gaan.
We merken dat klant-debiteuren in deze tijd behoefte hebben aan meer contact. Ze lopen met vragen en problemen rond en wij willen ze hierbij graag helpen. In deze tijd zoeken we continu naar de balans tussen de gezondheid en de maatregelen die van kracht zijn. Zo gaan we gewoon op huisbezoek en brengen we exploten uit, maar daarbij zijn we heel voorzichtig. We bellen niet aan, omdat we het (besmettings-)risico achter een gesloten voordeur niet kunnen inschatten. We mogen gedurende de coronacrisis onze stukken afgeven door deze in iemands brievenbus te doen, zonder dat het ten koste gaat van de rechtsgeldigheid van deze stukken. De Rijksministerraad heeft op voorstel van minister Dekker voor Rechtsbescherming ingestemd met deze maatregel die via een spoedwet wordt ingevoerd (Betekening 47 Rv – Corona).
Hoe helpen wij klant-debiteuren?
We doen een persoonlijk kaartje in de brievenbus waarop we ze vragen om contact met ons op te nemen. Dit kaartje wordt gezien als een erg laagdrempelige en vriendelijke manier. Er komen zelfs ook videobelgesprekken uit voort. Ook bellen we ze actief na en deze acties worden gewaardeerd. Naar aanleiding hiervan komen we in contact met ze en kunnen we ze helpen bij hun problemen. Daarnaast hebben we vorige maand de eerste nieuwsbrief voor klant-debiteuren verstuurd en de respons hiervan was erg hoog. Het was weer een extra contactmoment en daar werd massaal gehoor aangegeven. En relatiemanager/jurist Elsemieke Rooms schreef een blog met tips hoe je het financiële hoofd koel houdt tijdens de crisis. Goed om deze te delen met jouw klant-debiteuren.
Zo doen we er ook in deze tijd alles aan om in contact te komen met onze klant-debiteuren.