13 februari 2018 - In het consumentenprogramma Radar werd maandag 12 februari 2018 aandacht geschonken aan onredelijke praktijken van incassobureaus. De branche staat al langer onder vuur. De schuldenproblematiek neemt toe en incassobureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Regelgeving ontbreekt en een keurmerk is niet verplicht.
We schreven al vaker over dergelijke malafide praktijken binnen de branche en pleiten voor een duidelijke aanpak en/of een verplicht keurmerk. Als Janssen & Janssen staan wij voor een persoonlijke oplossing en kijken wij naar het individu. Door middel van motiverende gesprekstechnieken proberen onze medewerkers de achterliggende oorzaak van de openstaande vordering in kaart te krijgen. Pas dan kun je werken aan een duurzame oplossing. Niet voor niets behaalden we in het najaar van 2017 het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren.
ACM legt boete op
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt gister bekend dat zij één incassobureau een boete heeft opgelegd en van een ander bureau een toezegging heeft geaccepteerd. De ACM kiest voor een brede aanpak van het incassoprobleem. Ze zet voorlichting voor consumenten in, reikt schuldhulpverleners hulpmiddelen aan en wijst opdrachtgevers van incassobureaus op hun verantwoordelijkheid.
“Wij ondersteunen deze aanpak en zijn ons bewust van onze maatschappelijke positie. Om de schuldenproblematiek terug te dringen moeten we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Samen sta je sterker en pas dan is een schuldenvrije maatschappij mogelijk”, aldus Wilbert van de Donk, Directeur Compliance & Opleidingen bij Janssen & Janssen en voorzitter van de KBvG.