Wilbert van de Donk heeft meer dan 25 jaar ervaring in creditmanagement. Hij is naast Directeur Compliance bij Janssen & Janssen ook voorzitter van de beroepsorganisatie KBvG. Hij heeft dan ook alle grote veranderingen in het vak voorbij zien komen. Dus wie kan er meer vertellen over het beste aanvalsplan van de schuldenproblematiek?
Hoe gaan we om met de modernisering van beslag- en executierecht?
“De overheid maakt het niet altijd makkelijker", zegt Wilbert. “Denk aan het reguleren van buitengerechtelijke kosten in 2012. Uiteindelijk leidt deze maatregel tot grijze gebieden of vreemde compromissen. Neem de 14-dagenbrief die gaat tellen op het moment dat de schuldenaar deze op de deurmat vindt. Maar ja, wanneer is dat precies? Ook zo’n punt: het incassoregister. Op essentiële vragen als voor wie geldt die, hoe werkt het precies en wie gaat het handhaven, zijn nog altijd geen duidelijke richtlijnen. Binnen deze hele context ben ik een voorstander van een intensievere samenwerking tussen schuldeisers en deurwaarders. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een goede balans tussen het beschermen van problematische schuldenaars en het inperken van onbetaalde rekeningen."
De impact op KPI’s
De kern is toch om schulden heel snel te signaleren en de status van het individu in kaart te brengen. Zijn rekeningen überhaupt te innen? “Daarvoor zijn er diverse hulpmiddelen bijgekomen de afgelopen jaren”, vertelt Wilbert. “Het zit in de optimale mix van het Digitaal Beslagregister, intensieve samenwerking met schuldhulpverleners en bijvoorbeeld onze eigen database waar 30 jaar historie in is verwerkt. In creditmanagement is er niet één oplossing. Je zal ten eerste als creditmanager moeten schikken naar die veranderende omgeving en wetgeving om vervolgens je aanpak te kunnen bepalen binnen die kaders van de wetgever. Tel daar de inperking van tariefvrijheid bij op en je kunt je afvragen welke impact deze ontwikkelingen heeft op de KPI’s. Kortom, stof genoeg om met elkaar over in gesprek te gaan!”