Janssen & Janssen werkt aan een persoonlijke aanpak in het benaderen van klant-debiteuren. Voor elke klant-debiteur wordt een unieke aanpak ontwikkeld, afgestemd op zijn of haar persoonlijke situatie en voorkeuren. Uit de tussentijdse resultaten blijkt dat deze aanpak werkt. Het resultaat is een stijging in het aantal directe contacten met de klant-debiteur naar 40 procent.
De toon van de correspondentie met de klant-debiteur, de manier en het moment waarop is veelzeggend voor succesvol incasseren. Wil de klant-debiteur overgaan tot betaling dan is het belangrijk dat hij of zij contact opneemt met het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder. Om zoveel mogelijk contactmomenten te realiseren, zal er voor iedere klant-debiteur specifiek een aparte benadering moeten volgen. Iedereen heeft immers een uniek verhaal. Janssen & Janssen past daarom de aanpak gericht aan op de situatie en voorkeuren van de klant-debiteur. Momenteel onderzoekt Janssen & Janssen actief deze gedifferentieerde aanpak. “Door bijvoorbeeld met het tijdstip van versturen te experimenteren, zien we alleen al bij deze aanpassing een stijging van 12 procent in het aantal contactmomenten”, start adjunct-directeur Saskia van de Schoot. “Ons doel is om echt in contact te komen met een klant-debiteur. We willen graag weten wat er speelt bij deze persoon, samen tot een oplossing komen en waar mogelijk het betaalgedrag voor de toekomst verbeteren.”
Maatwerk aanpak leidt tot betere resultaten
De schulden van huishoudens in Nederland blijven al jaren groeien. Ook in 2014, zo blijkt uit de gegevens van NVVK, de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. In 2014 waren er 92.000 aanmeldingen voor schuldhulpverlening, in 2013 waren dit er 89.000. De gemiddelde schuld steeg in een jaar tijd van 37.700 euro naar 38.500 euro. In de wereld van schuldenproblematiek zijn persoonlijke benadering, maatwerk en samen tot een oplossing komen harder nodig dan ooit. De tussentijdse onderzoeksresultaten van Janssen & Janssen tonen het aan; persoonlijke dienstverlening helpt. “In slechts enkele maanden tijd hebben we een stijging van 23 procent naar ruim 40 procent bereikt in het aantal directe contacten met de klant-debiteur. De klant-debiteur reageert dus beter op een maatwerk benadering. Het is noodzaak om in elk traject en bij elke vordering goed te bekijken welke benadering het beste werkt.”
De toekomst: unieke klantprofielen
“Wij willen van een procesgerichte naar een resultaatgerichte dossierbehandeling toe en klant-debiteuren helpen en motiveren om rekeningen beter te gaan betalen. Door meer intelligentie aan te brengen en de juiste emotie op te roepen bij specifieke segmenten lijkt dat echt mogelijk te zijn.” Niet alleen de communicatiemiddelen past Janssen & Janssen aan op de wensen van de klant-debiteur. Ook krijgen de medewerkers een training in motiverende gesprekstechnieken. “Om de extra contacten die we met de klant-debiteur hebben optimaal te benutten en om te zetten naar een betaling of het gewenste resultaat. In de toekomst gaan we de communicatiemiddelen nog verder uitbreiden en blijven we testen zodat we uiteindelijk unieke klantprofielen creëren en er geen sprake is van een standaardbenadering. Zo blijven we werken aan een efficiënte manier van succesvol incasseren”, sluit Saskia af.
Over Janssen & Janssen
Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders is een aanbieder van creditmanagementdiensten. Bij Janssen & Janssen werken 180 professionals, verspreid over vestigingen in Amersfoort, Emmen, Goes, Eindhoven, Maastricht en Nijmegen. Als creditmanagementspeler is Janssen & Janssen voortdurend op zoek naar innovaties om een optimaal resultaat uit creditmanagementprocessen te behalen. Klantgericht incasseren staat hierbij centraal.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ralf Waumans, marketing manager bij Janssen & Janssen: 088-7303457, ralf.waumans@janssen-janssen.nl.