‘Janssen & Janssen gaat voor een schuldenvrije maatschappij’, zo kwamen we vorig jaar april naar buiten toe. In het kader van deze nieuwe visie laten we in iedere nieuwsbrief een collega aan het woord. Deze keer is Saskia van de Schoot, Manager Business Development, als hekkensluiter aan het woord.
“We willen niet meer wachten tot het te laat is, maar juist klant-debiteuren eerder helpen. Van dwingende incasso naar een meer ‘duurzame’ manier van incasseren. Daarmee verandert ook de rol van de deurwaarder. We kijken steeds naar de situatie van de klant-debiteur en hoe we hem kunnen helpen bij het oplossen van zijn schulden. Binnen de regels en kaders proberen we hem te bewegen tot het ondernemen van actie. Door middel van onze motiverende gesprekstechnieken en begrijpelijke communicatie op B1 taalniveau zijn we al goed op weg. Als kers op de taart ontvingen we in 2017 het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren”, start Saskia.
De visie deed best veel stof opwaaien, hoe is dat nu een jaar later?
“Dat een deurwaarderskantoor een schuldenvrije maatschappij nastreeft, deed inderdaad de wenkbrauwen fronsen. Wanneer je dan uitlegt waarom én hoe we dat doen, blijkt er ineens meer begrip voor te zijn. Er is al jaren een tendens in de branche gaande van dwingen naar helpen. In de keten zien we nu dat meer partijen voor deze aanpak gaan. We ondervinden dat helpen en zoeken naar de onderliggende oorzaak echt veel meer vruchten afwerpt. Het is mooi om te zien hoe steeds meer partijen deze visie omarmen: het balletje is echt gaan rollen. We zoeken de samenwerking op met organisaties zoals NVVK en Nibud, we willen dicht bij het vuur zitten en ontwikkelingen volgen.
Ook onze opdrachtgevers staan achter deze aanpak. Door middel van consultancy worden wij al eerder in het incassoproces betrokken en zorgen aanpassingen van dit proces ervoor dat de klant-debiteur eerder wordt geholpen. Kosten lopen op deze manier niet onnodig hoog op.”
Wat doen jullie om een schuldenvrije maatschappij te bereiken?
“We onderscheiden niet-willers van niet-kunners. Daarna starten we een incassotraject op maat voor de klant-debiteur. Bij niet-kunners zijn bepaalde life events vaak het probleem: scheiden, verlies van baan, etc. Het gebrek aan inkomen is heel vaak het probleem. We willen dan niet afwachten totdat het probleem groter wordt. Kunnen we nu al iets doen? Vanaf medio maart zijn we samen met Gemeente Eindhoven en Tempo Team een pilot gestart om klant-debiteuren actief te begeleiden naar werk. Om het inkomen te vergroten, bied je actief hulp en proberen we tegelijk te werken aan financieel inzicht.
Daarnaast bieden we budgetcoaching aan voor zowel klant-debiteuren als voor onze opdrachtgevers aan. Zij kunnen het dan vervolgens weer aanbieden aan hun klanten en werknemers. Samen met de budgetcoach wordt inzicht verkregen in de financiële situatie en leert men beter met geld omgaan. Er worden handvaten aangereikt om de administratie structureel op orde te brengen. Op deze manier wordt ook aandacht geschonken aan gedragsverandering. We weten namelijk dat gedrag een belangrijke rol speelt bij het oplossen van schulden. Maar dat taal zeker ook niet onderschat moet worden.”
Wat is het verband tussen communicatie en schulden?
“Communiceren in begrijpelijke taal is erg belangrijk bij incasso. Je wilt immers dat de klant-debiteur de communicatie begrijpt en overgaat tot actie. We bieden opdrachtgevers al de mogelijkheid om hun brieven op taalniveau te laten toetsen. Vanaf begin dit jaar bieden we nu ook de training Klantgericht e-mailen aan. Zodat we onze opdrachtgevers hulp kunnen bieden om structureel beter te communicerenElke dag schrijven we allemaal zoveel verschillende brieven en e-mails, maar de reacties blijven mogelijk uit. Daar kan je dus zeker wat aan doen! Het is niet makkelijk om eenvoudig te communiceren. In B1-taal. Met helder communicerenkun je veel winnen, dit is juist de sleutel tot succes!
Op deze manier zijn we als deurwaarderskantoor van toegevoegde waarde. Alles wat we doen draagt bij aan een schuldenvrije maatschappij.”