Het is heel zuur om na het betalen van een factuur tot de ontdekking te komen dat je voor dat geld iets veel leukers had kunnen doen, omdat je een ‘spooknota’ hebt betaald.
In vergelijking met 2015 werden het afgelopen jaar bijna twee keer zoveel particulieren slachtoffer van dit soort nota’s dan in 2016. Bij de bedrijven nam de schade juist fors af. Dit blijkt uit informatie van de Fraudehelpdesk.
Hoe herken je een spooknota?
Doordat criminelen steeds beter worden in het vervalsen van facturen lijken ze steeds meer op ‘echte’ facturen. En vooral als je een factuur verwácht, omdat deze altijd in een bepaalde periode van het jaar op de mat valt, ben je snel geneigd om minder alert te zijn.
Zoals bijvoorbeeld een factuur voor erfpacht, die door de gemeente Den Haag rond de jaarwisseling altijd verstuurd wordt. De gemeente twitterde zelf een voorbeeld van de originele factuur en de spookfactuur die in omloop was om mensen te waarschuwen.
In tegenstelling tot de echte facturen hadden deze brieven een onpersoonlijke aanhef. Er stond slechts ‘Aan de eigenaar van dit pand’ boven. Ook klopten het postbusnummer, de factuurdatum en het rekeningnummer niet en de acceptgiro ontbrak.
Waar moet je op letten?
- Als je een brief of factuur ontvangt met een onpersoonlijke aanhef zoals bijv. ‘Beste heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’.
- Controleer het adres van de afzender. Kijk op de site van het bedrijf of in je eigen administratie.
- Controleer altijd het bankrekeningnummer! Neem contact op met het betreffende bedrijf of kijk ook hiervoor in je eigen administratie.
Factuur per e-mail
Het is al lastig genoeg om een ‘papieren’ nepfactuur te herkennen, laat staan als je die per e-mail ontvangt. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde, maar met een paar extra aanvullingen:
- Is er een onpersoonlijke aanhef gebruikt? Dat is voor algemene, ongerichte bulkmails niet ongebruikelijk, maar het kan tóch een eerste teken zijn dat je met een vals bericht te maken hebt.
- Is het e-mailadres van de afzender bekend? Controleer het toch goed! De naam van de afzender is misschien hetzelfde, maar het gebruikte e-mailadres is soms een andere versie van de echte bedrijfsnaam.
- Het gebruik van taal- en spelfouten komt de laatste tijd veel minder voor, maar soms kun je er een nepmail aan herkennen.
- Let op het adres van de afzender en zoek naar de ‘domein’ aanduiding (zoals ‘.nl’, ‘.com’, ‘.net’, ‘.co.uk’, ‘.org’ etc.) Kijk dan naar het woord dat er direct vóór staat. Staat daar een woord dat niet (direct) verwijst naar het bedrijfsadres dan kan dat verdacht zijn.
- Is er een zip-bestand meegestuurd? Dan is het sowieso een nepmail. Een bedrijf stuurt nooit een zip-bestand mee in de bijlage.
- Staan er links in het e-mailbericht? Deze kun je controleren door met je muisaanwijzer op de link te gaan staan, maar klik er niet op! Als je erop wijst kom het adres van de link in beeld (zie voorbeelden).
Achter de naam van die link kan een heel andere website ‘verstopt’ zitten.
Aan dat adres kun je zien dat de link niets te maken heeft met de nota.
Welk actie onderneem je?
In de meeste gevallen is het voldoende om de nepfactuur te verscheuren.
Een nep e-mail kun je het beste direct verwijderen (ook uit je prullenbak) en het adres van de afzender blokkeren.
Heb je het idee dat er meer mensen gedupeerd kunnen worden door deze oplichter? Meld het dan bij de fraudehelpdesk.
Deze blog is geschreven door Diana van de Velde, medewerker kwaliteit.