Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
Het gebeurt steeds vaker dat ondernemers en particulieren opgelicht worden door oplichters die zich voordoen als deurwaarder. Eind juni werden er uit naam van Hafkamp Gerechtsdeurwaarders valse beslagleggingen gestuurd. Het bericht was agressief en er werd gedreigd dat er direct betaald moest worden. De e-mail was vals. Hoe herken je een vals bericht?
Doordat criminelen steeds beter worden in het vervalsen van facturen lijken ze steeds meer op ‘echte’ facturen. En vooral als je een factuur verwácht, omdat deze altijd in een bepaalde periode van het jaar op de mat valt, ben je snel geneigd om minder alert te zijn.
In tegenstelling tot de echte facturen hadden deze brieven een onpersoonlijke aanhef. Er staat slechts ‘Geachte heer of mevrouw’ boven. Ook klopt het rekeningnummer niet.
Waar moet je op letten?
- Als je een brief of factuur ontvangt met een onpersoonlijke aanhef zoals bijvoorbeeld ‘Beste heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’.
- Controleer het adres van de afzender. Kijk op de site van het bedrijf of in je eigen administratie.
- Controleer altijd het bankrekeningnummer! Neem contact op met het betreffende bedrijf of kijk ook hiervoor in je eigen administratie.
Het is al lastig genoeg om een ‘papieren’ nepfactuur te herkennen, laat staan als je die per e-mail ontvangt. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde, maar met een paar extra aanvullingen:
- Is er een onpersoonlijke aanhef gebruikt? Dat is voor algemene, ongerichte reclamemails niet ongebruikelijk, maar het kan tóch een eerste teken zijn dat je met een vals bericht te maken hebt.
- Is het e-mailadres van de afzender bekend? Controleer het toch goed! De naam van de afzender is misschien hetzelfde, maar het gebruikte e-mailadres is soms een andere versie van de echte bedrijfsnaam.
- Het gebruik van taal- en spelfouten komt de laatste tijd veel minder voor, maar soms kun je er een nepmail aan herkennen.
- Let op het adres van de afzender en zoek naar de ‘domein’ aanduiding (zoals ‘.nl’, ‘.com’, ‘.net’, ‘.co.uk’, ‘.org’ etc.) Kijk dan naar het woord dat er direct vóór staat. Staat daar een woord dat niet (direct) verwijst naar het bedrijfsadres dan kan dat verdacht zijn.
- Is er een zip-bestand meegestuurd? Dan is het sowieso een nepmail. Een bedrijf stuurt nooit een zip-bestand mee in de bijlage.
- Staan er links in het e-mailbericht? Deze kun je controleren door met je muisaanwijzer op de link te gaan staan, maar klik er niet op! Als je erop wijst kom het adres van de link in beeld. Klopt dit met de website? Of verschijnt er ineens een andere website in beeld? Achter de naam van die link kan een heel andere website ‘verstopt’ zitten. Aan dat adres kun je zien dat de link niets te maken heeft met de nota.
Welk actie onderneem je?
In de meeste gevallen is het voldoende om de nepfactuur te verscheuren.
Een nep e-mail kun je het beste direct verwijderen (ook uit je prullenbak) en het adres van de afzender blokkeren.
Heb je het idee dat er meer mensen gedupeerd kunnen worden door deze oplichter? Meld het dan bij de fraudehelpdesk.