Hulp aan werknemer
Als je werknemer schulden heeft, dan heeft dat ook effect op het werk. Het kan zijn dat je werknemer ongemotiveerd wordt, minder geconcentreerd is en zich vaker ziek meldt. Wat kun je doen?
In de praktijk blijkt dat het belangrijk is dat je
in gesprek gaat met je werknemer. Bespreek het loonbeslag, vraag wat
er aan de hand is en of je hulp kan bieden.
Veel werkgevers
gaan het gesprek uit de weg. Ze vinden het lastig of willen zich niet
bemoeien met iemands privéleven. Toch is het belangrijk om de
communicatie open te houden. Een financieel fitte medewerker is
immers ook in het voordeel van je organisatie. Als je het gesprek
niet zelf wilt of durft aan te gaan, dan kunnen wij je handvatten
geven. Wij spreken dagelijks klant-debiteuren en weten hoe we hen
echt kunnen bereiken en in actie kunnen laten komen.
Voor je gesprek kan het handig zijn om te weten hoeveel er nog open staat en hoe lang je als werkgever dus nog inkomen moet inhouden. Stuur daarvoor een e-mail naar: info@janssen-janssen.nl.
De financiële situatie van je medewerkers is niet jouw verantwoordelijkheid als werkgever. Toch is je organisatie er zeer bij geholpen als mensen financieel in goede conditie zijn, net zoals dat ook geldt voor hun fysieke en mentale gezondheid. Ontdek je dat werknemers in de financiële problemen zitten, dan kun je ze onder meer wijzen op:
- Tips en tools van Nibud: op de website van Nibud kunnen ze informatie vinden over onderwerpen als lenen, schulden, rondkomen en sparen. Het Nibud helpt ook met budgettips en rekentools.
- Schuldhulpverlening bij de gemeente: hebben werknemers schulden en komen ze er zelf niet uit. Dan kun je je werknemer adviseren om zich aan te melden bij het schuldhulploket van zijn of haar gemeenten. Hier kunnen ze helpen met zaken op een rij zetten en een oplossing vinden.
Direct met ons chatten
Bericht sturen